پوشش بتن چیست؟ کاربرد انواع پوشش بتن

پوشش بتن چیست؟

کاربرد پوشش بتن در آرماتوربندی سازه است که از بتن مسلح محافظت می‌کند. چرا که سازه‌های بتنی علی رغم مقاومت عالی که دارند ممکن است بر اثر عوامل محیطی مثل نوسانات دما آسیب ببینند. برای اینکه از این اتفاق جلوگیری شود از پوشش بتن استفاده می‌کنند. که در ادامه بیشتر با کاربرد آن آشنا خواهیم شد.
پوشش بتن در دال‌های سازه از میلگرد فولادی محافظت می‌کند. یک اصل مهم در ساختمان سازی این است که عناصر موثر و با نقش بالا در محافظت عناصر سازه از اهمیت بالایی برخوردار هستند که باید نگاه ویژه‌ای به آنها کرد.
که در این خصوص هم قوانین زیادی وضع شده که با رعایت هر یک از این قوانین می‌توان طول عمر حفاظت از سازه را بالاتر برد. که این امر از به خطر افتادن ساکنین ساختمان جلوگیری می‌کند.

پوشش بتن چیست؟

به ضخامت لایه ایجاد شده در میلگردهای آرموتور سازه‌های بتنی پوشش بتن گویند که کار محافظت را در سازه بتن مسلح انجام می‌دهد.
بلا استثنا هر سازه بتنی به پوشش بتن نیازمند هست و باید مطمئن شد که ضخامت بتن جهت مراقبت از میلگردهای سطح استاندارد قرار دارد.
حالا یک سوال؟ اگر ضخامت پوشش بتن کم باشد چه عواقبی در پی دارد؟
در صورتی که پوشش محافظ بتن بسیار نازک باشد، نمیشه از میلگردها در برابر عوامل محیطی محافظت کرد که در نتیجه ما شاهد خوردگی در سازه خواهیم شد.
پس پوشش بتن باید بر اساس ضوابط آیین نامه اجرا شود تا کارایی لازم را داشته باشد. آیا می‌دانستید که ما انواعی از پوشش بتن داریم؟
پوشش بتن از لحاظ واکنش میان بتن و ماده محافظتی به چهار نوع تقسیم بندی می‌شود که در ادامه با هر یک از آنها آشنا خواهیم شد:


درز گیرنده ها

این نوع از پوشش‌های بتن، به عنوان یک لایه محافظتی به حساب می‌آید که از ورود گازهای مضر و سمی از جمله کربن دی اکسید و… به بتن جلوگیری می‌کند.


نفوذ کننده ها

پوشش بتن از نوع نفوذ کننده، نوعی محلول با ویسکوزیته کم از جنس پلیمر هست که از طریق نفوذ به درزهای بتن، سبب مانع ورود مواد مضر میشن و همچنین گازهای مضر رو از سطح بتن خارج می‌کند.


مسدود کننده ها

مواد اولیه تشکیل این نوع از پوشش‌های بتن، نوعی از مواد شیمیایی است که در زمان تعمیر بتن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع پوشش در واقع با واکنشی که در برابر بتن نشان می‌دهد، به آن حالت دوغابی می‌دهد که سبب مسدود شدن بتن‌ها می‌شود.


روکش‌های سطح

اساس روکش‌های سطح پوشش بتن از لاتکس پلیمری و سیمان است و یک حالت چسبندگی ایجاد می‌کند. این روکش‌ها به شکل یک پوشش ضخیم روی سازه‌های بتنی قرار می‌گیرد.

ضخامت پوشش بتن در فونداسیون

طبق مقررات ملی ساختمان می‌بایست ضخامت پوشش بتن روی آرماتور حداقل سه چهارم باشد. علاوه بر آن ضخامت پوشش بتن روی تمام میلگردها معادل حداقل ۷۵ میلی‌متر باشد.
رعایت این قوانین از ملزومات کار هست و سرپیچی از هر یک از آن غیر مجاز خواهد بود. شما عزیزان برای مشاهده لیست قیمت انواع میلگرد و قیمت رابیتس می‌توانید با مراجعه به این صفحه به صورت به روز و لحظه‌ای قیمت‌ها را رصد کنید.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اینترنت شما ضعیف می باشد، در حال بارگذاری ....