وال پست چیست؟ 0 تا 100 کاربرد آن در ساختمان

وال پست چیست؟ 0 تا 100 کاربرد آن

وال پست چیست؟ در این مطلب سعی داریم که شما را با یکی دیگر از متریال‌های ساختمان آشنا کنیم که به سازه شما در برابر زلزله، باد و … مقاومت خوبی نشان خواهد داد.
همچنین در این مطلب علاوه بر توضیح وال پست چیست؟ به صورت ۰ تا ۱۰۰ کاربرد آن نیز اشاره می‌کنیم که نکات مهم در اجرای آن، می‌تواند اطلاعات خوبی در این زمینه به شما عزیزان بدهد.

وال پست چیست؟

وال پست یا همان وادار، با استفاده از کلاف‌هایی به شکل قائم یا افقی ساخته می‌شوند که وظیفه آن افزایش مقاومت سازه در برابر عوامل طبیعی همچون باد، زلزله و … خواهد بود. یکی دیگر از کاربردهای وال پست، برای اتصال میانقاب‌های سازه‌ای و غیرسازه‌ای به اسکلت اصلی ساختمان می‌باشد. میانقاب‌ها همان دیواره‌هایی هستند که بر اساس اتصال یا عدم اتصال آنها به سازه، به دو دسته تقسیم و نامگذاری می‌شوند.
اگر بخواهیم به اساس کار وال پست اشاره کنیم، مرتبط می‌شود به نبشی کشی ساختمان که برای اجرای وال پست، نیاز هست که این اتفاق بیفتد. به همین دلیل قیمت نبشی و قیمت رابیتس یکی از عوامل تاثیرگذار در بهای تمام شده هزینه اجرای وال پست می‌باشد.
حالا که شما با مباحث اولیه وال پست چیست؟ آشنا شدید نوبت به کاربرد و چرایی استفاده از این متریال ساختمانی می‌رسد.

کشورهایی که روی گسل قرار دارند یکی از دغدغه‌های آنها این است که هنگام زلزله سریعا دیوارها ریزش پیدا می‌کند. از آنجایی که ما در ایران نیز از قاعده زلزله مستثنا نیستیم و چون روی گسل‌های بسیاری قرار داریم، استفاده از وال پست می‌تواند از این اتفاق جلوگیری کند.

کاربرد وال پست در ساختمان چیست؟

همونطور که گفتیم کاربرد اصلی وال پست در ساخت میانقاب‌های سازه‌ای و غیر سازه‌ای مقاوم به زلزله است. اما در کنار آن می‌توانیم به موارد دیگر از کاربردهای وال پست اشاره کنیم که در ادامه بیشتر با آنها آشنا خواهیم شد.
نگهداری از درب و پنجره‌های یو پی وی سی، نمای بیرونی، عایق تاسیسات و … از جمله کاربردهای وال پست به حساب می‌آید که با ایجاد سطحی محکم، فشار کمتری به دیوار وارد می‌کند و احتمال تخریب دیوارها را هنگام زلزله کاهش می‌دهد.
یکی از اشتباهات رایج این است که وال پست را با میلگرد بستر یکی می‌دانند که در واقعیت اینطور نیست و با هم دیگر کاملاً تفاوت دارند با این حال می‌توان گفت که کاربردهای هر یک از آنها به هم وابسته می‌باشد.

هدف از اجرای وال پست چیست؟

وال پست از آنجایی که باعث می‌شود تا بارهای حاصل از باد و لرزه به فریم‌های سازه انتقال پیدا کند و سبب تقویت ایمنی دیوار می‌شود، کارایی زیادی در ساختمان دارد. بنابراین یکی از هدف‌های اجرایی کردن وال پست، نگهدارنده بودن در برابر نبشی کشی‌های دیوارهاست و در برابر تخریب زلزله مقاومت بسیار خوبی خواهد داشت.
وال پست‌ها در بحث اجرا به دو دسته عمودی و افقی تقسیم می‌شوند. وال پست‌های عمودی که به موازات ستون‌ها قرار می‌گیرد و نقش مهمی در تحمل بارهای عمودی وارد بر ساختمان را بر عهده دارد. وال پست‌های افقی هم مثل وال پست‌های عمودی نقش مهم و بسزایی در طراحی دیوار سازه دارد.
این نوع از وال پست‌ها عمود و قائم بر ستون‌ها اجرا می‌شوند و تحمل بارهای وارد بر سطح افقی ساختمان‌ها را بر عهده دارد.
نکته جالب اینجاست که در مناطق زلزله خیز از هر دو وال پست‌ها به صورت ترکیبی استفاده می‌شود تا ایمنی سازه نسبت به زلزله و سایر حوادث طبیعی بالاتر رود.
انواع وال پست‌ها
بنابراین همانطور که بیان کردیم وال پست‌ها به دو دسته کلی تقسیم بندی می‌شوند که در ایران به خاطر همان بحث زلزله خیز بودن هر دوی آنها کاربرد بسیاری دارد که در آینده در این مورد به صورت کامل‌تر و مفصل‌تر صحبت خواهیم کرد.

جهت ارتباط با کارشناسان ما جهت مشاوره رایگان، می توانید شماره تماس خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

    آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    اینترنت شما ضعیف می باشد، در حال بارگذاری ....