مالیات ارزش افزوده چیست؟ نحوه محاسبه ارزش افزوده

مالیات ارزش افزوده چیست؟

مالیات ارزش افزوده چیست؟ و چگونه محاسبه می‌شود؟ سوالی است که خیلی از صاحبین کسب و کار و کارآفرینان به دنبال پاسخ آن هستند. که ما در این مطلب به صورت شفاف و کامل به این موضوع می‌پردازیم.
یکی از انواع مالیات‌هایی که به صورت غیر مستقیم اخذ می‌شود، مالیات ارزش افزوده است که از روی اسم آن مشخصه در ازای ارزش افزوده ایجاد شده در طول فرایند تولید دریافت می‌شود که مصرف کننده نهایی پرداخت کننده آن در نهایت می‌باشد.
راجب چگونگی محاسبه مالیات بر ارزش افزوده باید گفت که در حال حاضر، به صورت خود اظهاری است و مهلت ثبت اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده در سامانه، ۱۵ روز بعد از پایان هر فصل هست. به طور مثال مهلت ارسال ارزش افزوده فصل بهار تا ۱۵ تیر ماه می‌باشد.
مالیات به یکی از منابع کسب درآمد دولت‌ها در سال‌های اخیر تبدیل شده که اصولاً با ارائه خدمات به شهروندان اقدام به گرفتن آن می‌کنند. دولت انواع و اقسام مالیات در نظر گرفته که به طور مستقیم یا غیر مستقیم اقدام به اخذ آن گرفته است. که مالیات عملکرد سالیانه نوعی مستقیم مالیات هست و مالیات بر ارزش افزوده از نوع غیر مستقیم آن به حساب میاید.
سوالات مکرر در این زمینه بیشتر این است که ارزش افزوده چگونه محاسبه می‌شود؟ چگونه باید اظهارنامه مالیات ارزش افزوده داد؟ مهلت زمانی ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده چقدر است؟
در این مقاله به تک تک این سوالات پاسخ میدیم اما قبلش به تعریف مالیات ارزش افزوده می‌پردازیم که اطلاعات خوبی در این زمینه به شما می‌دهد.

مالیات ارزش افزوده چیست؟

همانطور که گفتیم مالیات به دو نوع تقسیم می‌شود که مستقیم و غیر مستقیم اخذ می‌شود. مالیات مستقیم همان مالیاتی است که بر اساس درآمد و دارایی افراد دریافت می‌شود. که نمونه این مالیات به مالیات بر درآمد حقوق، مالیات بر درآمد املاک و مالیات بر درآمد دارایی‌ها می‌توان اشاره کرد.
اما در مالیات‌های غیر مستقیم داستان کمی متفاوت است و شخص معلومی پرداخت کننده مستقیم مالیات نیست. چرا که در این نوع از مالیات، مصرف کنندگان نهایی مسئول پرداخت آن می‌باشند. مالیات بر ارزش افزوده نیز نمونه‌ای از این نوع مالیات می‌باشد که در نهایت مصرف کننده کالا یا خدمات موظف به پرداخت آن می‌باشد.
برای تعریف مالیات بر ارزش افزوده می‌خواهیم به قانون مالیات رجوع کنیم که در این خصوص اینگونه تعریف انجام می‌دهد:« ارزش افزوده تفاوت بین ارزش کالاها و خدمات عرضه شده با ارزش کالاها و خدمات خریداری شده در یک دوره معین می‌باشد.»
نمونه عددی آن به این شکل هست که شما فرض کنید بهای تمام شده کالاتون ۱۰ هزار تومان بوده که شما آن را به قیمت ۲۰ هزار تومان عرضه و فروش انجام می‌دید. که اختلاف این دو عدد مشمول به مالیات ارزش افزوده می‌باشد. که با توجه به قانون‌های جدید مالیاتی عدد مالیات بر ارزش افزوده از ۹ درصد به ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده است.
عدد گفته شده پیش فرض محاسبات مالیات بر ارزش افزوده می‌باشد. اما در بعضی از کالاها استثنائاتی وجود دارد. مثلاً محصولاتی همچون سیگار و محصولات دخانی، مالیات ارزش افزوده آن ۱۲ درصد بوده و یا محصولات فرآورده نفتی همچون بنزین و سوخت هواپیما نرخ ارزش افزوده آن ۲۰ درصد می‌باشد و یا نوشابه که نرخ ارزش افزوده آن ۱۶ درصد می‌باشد. از آن طرف کالاهایی هم داریم که معاف از مالیات ارزش افزوده می‌باشد. که نمونه‌ای از آنها رو در زیر به اون اشاره کردیم:
– انواع کود و سم
– دام طیور و زنبور عسل
– نان
– گوشت
– قند و شکر
– برنج
– کتاب و دفاتر تحریر
– انواع دارو و خدمات دارویی
– خدمات حمل و نقل عمومی
– فرش‌های دستباف
– خوراک دام و طیور
– اقلام مصرفی دفاعی
اقلام نام برده معاف از پرداخت ارزش افزوده بوده و نیازی به ثبت اظهارنامه مالیات ارزش افزوده در سامانه نیست. فکر می کنید که دیگر چه کالا هایی وجود دارد که از ارزش افزوده معاف هستند؟
لازم به ذکر است که افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده در سال ۱۴۰۳ از ۹ درصد به ۱۰ درصد طبق لایحه بودجه سال جدید و طبق بند ب تبصره ۷ می باشد. که دولت بیان کرده منابع حاصل از افزایش آن صرف بازسازی، نوسازی و توسعه زیرساخت‌های عمرانی کشور خواهد شد. بنابراین از این پس قیمت رابیتس بر مبنای ارزش افزوده 10 درصد محاسبه خواهد شد.
فعلاً تا اینجا به مطالب گفته شده راجع به مالیات ارزش افزوده بسنده می‌کنیم تا در روزهای آتی مطالب بیشتری در این صفحه قرار بدهیم و آن را آپدیت کنیم. نظرات و پیشنهادات خود را حتماً برای ما ارسال کنید و برای دسترسی به اخبار روز کشور و مطالب مفید و کاربردی می‌توانید شماره خود را در باکس زیر ثبت کنید تا عضویت شما در شبکه‌های مجازی انجام شود.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اینترنت شما ضعیف می باشد، در حال بارگذاری ....