عمر مفید ساختمان بتنی چقدر است؟ + تحلیل کامل

عمر مفید ساختمان بتنی چقدر است؟

عمر مفید ساختمان بتنی

بحث تخمین عمر مفید ساختمان بتنی به خاطر سطح افزایش تعداد این سازه‌ها بسیار مهم و ضروری است. چرا که یکی از مرسوم‌ترین و متداول‌ترین راه‌های ساخت ساختمان در کشور، استفاده از بتن در سازه‌ها می‌باشد. پس دانستن عمر مفید ساختمان بتنی می‌تواند کاربردی و مهم باشد.
حالا یک سوال! شما چقدر نسبت به این موضوع آشنا هستید؟ و چه اطلاعاتی در مورد عمر مفید ساختمان بتنی دارید؟
از عواملی که سبب می‌شود عمر مفید ساختمان بتنی متغیر باشد، می‌توان به باران‌های اسیدی، رطوبت، تغییرات دما و.‌.. اشاره کرد. که در این مطلب به صورت جداگانه به این موضوعات می‌پردازیم، تا هر آنچه که شما باید درباره عمر مفید ساختمان بتنی بدانید در این مطلب به آن برسید.

بتن مسلح چیست؟ فرق آن با بتن معمولی

قبل از اینکه به این موضوع بپردازیم که عمر مفید ساختمان بتنی چقدر است؟ باید در ابتدا بفهمیم که بتن چیست؟ و انواع آن کدام است؟
بتن‌های معمولی که روزانه با آن سر و کار داریم می‌دانید که از مخلوط سنگدانه‌های ریز (ماسه)، سنگدانه‌های درشت (شن)، سیمان و آب تشکیل می‌شود. که ترکیب سیمان و آب حالت چسباندگی لازم به سنگدانه‌ها را به هم می‌دهد. بتن‌های معمولی در برابر نیروهای فشاری خوب عمل می‌کنند اما در برابر نیروهای کششی خیر. بنابراین باید فکری به این حال کرد و چاره‌ای اندیشید.

مهندسان و کارشناسان حوزه بتن بعد از تلاشی بسیار برای رفع و جبران این ضعف، آمدند از میلگردهای فولادی برای بتن‌ریزی استفاده کردند. که نتیجه آن بسیار خوب از آب درآمد و طبق همان خواسته‌ای که مد نظر داشتند شده است.
بنابراین به این نوع از بتن‌ها که هم در برابر نیروهای کششی و هم نیروهای فشاری مقاومت دارند و در آن از میلگرد استفاده می‌کنند، بتن‌های مسلح می‌گویند. که اسم دیگر آن که رایج هم هست بتن آرمه می‌گویند.

چرا در بتن مسلح از میلگرد استفاده می کنند؟

شاید برایتان جالب باشد که در فرایند بتن‌ریزی برای افزایش سطح مقاومت بتن در برابر عوامل مختلف علاوه بر میلگرد از رابیتس هم استفاده می‌کنند. پس قیمت میلگرد و قیمت رابیتس نقش مهمی در بهای تمام شده آن دارد.
حالا سوالی که پیش میاد این است که چرا از میلگرد و رابیتس در بتن مسلح استفاده می‌کنند؟ چرا از مقاطع فولادی دیگری استفاده نمی‌کنند؟ و اینکه چه نقشی در عمر مفید ساختمان بتنی دارد؟
اولین علت استفاده از میلگرد و رابیتس، انبساط حرارتی یکسانی هست که با بتن دارد. همه ما می‌دانیم که تغییرات دما در هر جسمی با هر جنسی، سبب انبساط یا انقباض آن می‌شود. پس اگر ضریب انبساطی یکی از متریال‌ها بیشتر باشد، قطعاً شاهد ترک و از هم گسیختگی خواهیم بود.
دومین علت هم برمی‌گردد به چسبندگی فولاد به مقاطع فولادی میلگرد و رابیتس که این عامل به بتن خاصیت مقاومت و استحکام بیشتری می‌دهد.

قبل از اینکه به عمر مفید ساختمان بتنی برسیم باید بدانیم که سن ساختمان چیست؟ و اینکه سن ساختمان چه انواعی دارد؟

انواع سن ساختمان

یکی از معیار و ملاک‌های خریداران ساختمان، سن بنا و اون سازه است. مقایسه‌ای که مهندسان و سازندگان بین سازه‌های بتنی و فولادی انجام دادند به این موضوع رسیدند که عمر مفید ساختمان بتنی نسبت به فلزی کمتر می‌باشد. که در بسیاری از مناطق این عمر مفید را ۳۰ سال می‌دانند.
سن ساختمان شامل سه نوع است که سن واقعی ساختمان، زمان استفاده ساختمان و سن سندی، هر کدام جداگانه در محاسبه سن ساختمان مورد توجه قرار می‌گیرند.


سن واقعی ساختمان

قطعاً چیزی به اسم «پروانه ساخت» به گوشتون خورده که حتماً برای شروع پروژه ساخت و ساز باید این مجوز را از شهرداری اخذ نمود. که همین جا نظر و عقیده مهندسین و سازندگان این است که با گرفتن پروانه کسب زمان تولد ساختمان به حساب میاد و از اینجا باید سن واحد را حساب کرد.
یا یک سری دیگر از کارشناسان حوزه ملک و ساختمان معتقد هستند که وقتی پی ریزی ساختمان انجام می‌شود آن زمان هست که ساختمان متولد می‌شود.


زمان استفاده ساختمان

یا یکی دیگر از عقاید و نظریه‌هایی که راجع به سن ساختمان وجود دارد این است که کارشناسان معتقدند زمانی که معماران و کارگران فعالیت خود را در واحد تمام می‌کنند و دیگر هیچ فعالیتی در سازه انجام نمی‌دهند آن زمان شروع سن ساختمان به حساب می‌آید.
که بعضیا هم میگن وقتی کلید به دست مالک افتاده و شروع به استفاده از آن می‌کند سن تولد ساختمان به حساب می‌آید. که روش دیگر برای دانستن این موضوع نصب کنتورهای ساختمانی است.


سن سندی ساختمان

اصطلاح «پایان کار» هم که قاعدتاً به گوشتان خورده که بعد از اتمام هر پروژه‌ای شهرداری سندی تحت عنوان پایان کار به ساختمان می‌دهد که خیلی از افراد بر این عقیده هستند که سن ساختمان از روی این سند باید محاسبه انجام داد.
خلاصه که این سه نوع عاملی بودند که هر کدام تعیین کننده عمر یک ساختمان هستند و برای هر یک از خریداران بسته به انتخاب و عقیده خودشان محاسبات لازم را برای به دست آوردن سن یک ملک حساب می‌کنند. و برای تخمین عمر مفید یک ساختمان هر سه فاکتور را می‌توان مورد بررسی قرار داد.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اینترنت شما ضعیف می باشد، در حال بارگذاری ....