شعار سال 1403 جهش تولید با مشارکت مردم

شعار سال 1403 جهش تولید با مشارکت مردم

همه ساله در ابتدا و شروع سال مقام معظم رهبری شعاری بر می‌گزیند که شعار سال 1403 جهش تولید با مشارکت مردم نامیده شده که در این مطلب به این موضوع می‌پردازیم که چطور این شعار می‌تواند محقق شود؟
شعار سال ۱۴۰۳ کمی متفاوت‌تر از سال‌های قبل بوده و تاکید رهبری به صورت محسوس روی مشارکت مردم در بحث اقتصادی بوده است. بدین معنا که دولت هیچ گونه دخالتی در اجرای اقتصاد نداشته باشد و این موضوع را بسپارند دست مردم و نهادهای مردمی که اداره آنها را دست بگیرند.

شعار سال 1403 جهش تولید با مشارکت مردم

اگر بخواهیم به فلسفه نامگذاری سال‌ها اشاره کنیم، برمی‌گردد به اوایل دوره رهبری که ایشان از سال ۱۳۸۷ توجه و اهتمام زیادی به مسئله اقتصادی پیدا کردند و در این سال‌ها مسئله اقتصاد به طور مستقیم و غیر مستقیم با شعار سال عجین شده است.
از آنجایی که ریشه و عامل اصلی چالش‌های موجود در کشور، مسئله تولید می‌باشد مقام معظم رهبری نیز در ۸ سال گذشته بحث تولید رو مستقیماً در شعال سال آورده است. مانند شعار سال ۱۴۰۳ جهش تولید با مشارکت مردم

شعار سال 1387
نوآوری و شکوفایی
شعار سال 1388
حرکت مردم و مسئولین به سوی اصلاح الگوی مصرف
شعار سال 1389
همت مضاعف، کار مضاعف
شعار سال 1390
جهاد اقتصادی
شعار سال 1391
تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی
شعار سال 1392
حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی
شعار سال 1393
اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهانی
شعار سال 1394
دولت و ملت، همدلی و همزبانی
شعار سال 1395
اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل
شعار سال 1396
اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال
شعار سال 1397
حمایت از کالای ایرانی
شعار سال 1398
رونق تولید
شعار سال 1399
جهش تولید
شعار سال 1400
تولید، پشتیبانی و مانع زدایی ها
شعار سال 1401
تولید دانش بنیان، اشتغال آفرینی
شعار سال 1402
مهار تورم رشد تولید
شعار سال 1403
جهش تولید با مشارکت مردم

پیش نیاز عملی شدن شعار سال

با دقت به فرمایشات مقام معظم رهبری به این موضوع پی می‌برید که ایشان تاکید داشتند روی اینکه شعار امسال در واقع ادامه راه شعار سال قبل است. چرا که در سال گذشته نتوانستیم که به خوبی عمل کنیم و برنامه‌های مد نظر محقق نشده که این شعار در سال جاری نیاز به ادامه شعار سال قبل دارد.
کارشناسی اقتصادی در پاسخ به نحوه تحقق شعار سال گفت: ابتدا می‌بایست نوع برنامه عملی خاص آن هدف که در شعار سال هست مشخص شود. بعدش باید ابزار مناسب برای عملی شدن شعار معرفی کرد. و در آخر هم تامین مالی مناسبی برای اجرا کردن برنامه‌ها نیاز می باشد. در صورتی که اگر دو عامل آخر رو از این سیستم حذف کنیم، تحقق هدف تقریبا میشه گفت غیر ممکن می‌شود.
این کارشناس در ادامه افزود طی ۲۲ سال اخیر برای رسیدن و تحقق شعار سال ناکام بودیم و به نتایج دلخواه مد نظرمان نرسیدیم. چرا که متاسفانه با گزینش شعار سال توسط مقام معظم رهبری ساختارهای لازم برای رسیدن و کسب اهداف موجود در شعار سال آمادگی لازم را ندارند. به طور مثال متاسفانه مسئولان زیر ربط به جای اینکه به تحقق شعار سال بپردازند اقدام به تکثیر و حک آن روی بیلبوردهای شهر می‌کنند. که این عمل نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت.

نقش مردم در تحقق شعار سال

آنچه که ما در شعار سال ۱۴۰۳ شاهد آن بودیم نقش مستقیم مردم در تحقق شعار سال یعنی مشارکت مومی مردم می‌باشد.
هدف آن است که مشارکت مردم در اقتصاد به صورت محسوس‌تر شود. و مسئولیت‌های بیشتری جهت اجرایی شدن شعار به مردم واگذار شود و دولت نیز می‌بایست حمایت‌های خود را در این زمینه انجام دهد و موانع را از سر راه بردارد.
رئیس سابق اتاق بازرگانی تهران آقای یحیی آل اسحاق گفت: زمینه جهت مردمی‌سازی کردن اقتصاد وجود دارد. اما باور به اجرای آن وجود ندارد. اینکه مسئولین ذی‌ربط آگاهی به مزایای این واگذاری دارند اما همچنان اصرار به عدم واگذاری برای انجام کار و ایجاد موانع سر راه دارند و تا زمانی که شکل این ذهنیت و تفکر مسئولین تغییر پیدا نکند قطعاً اجرایی شدن شعار سال نیز به ناکامی ختم می‌شود.

نقش بخش خصوصی در تحقق شعار سال

در شعار سال ۱۴۰۳ که نقش مشارکت مردم را به خوبی بیان کرده می‌توان گفت به طور غیر مستقیم اشاره به بنگاه‌های خصوصی فعال دارد که باید در اقدام به برنامه ایی منسجم در بحث افزایش تولید پیش قدم شوند.
متاسفانه خبر بدی که در این زمینه وجود دارد این است که فقط ۳۰ تا ۳۵ درصد از اقتصاد ایران به دست بخش خصوصی اداره می‌شود که اگر این رویکرد مشارکت شکل بگیرد و مقدار آن افزایش پیدا کند قطعاً تاثیرات مثبتی را شاهد خواهیم بود.
امیدواریم که مطالب گفته شده ذهن شما را در این زمینه باز کرده باشد و دیدگاه شما را برای ادامه کار تغییر موثری بدهد.
پیشنهاد می‌کنیم که مقاله پیش‌بینی قیمت مسکن در سال ۱۴۰۳ را مطالعه کنید که در آن مطلب هم اشاره کردیم که شعار سال ۱۴۰۳ جهش تولید با مشارکت مردم چه تاثیراتی در روند بازار ارز دلار مسکن و … دارد.

جهت ارتباط با کارشناسان ما، شماره همراه خود را ثبت کنید تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.

    آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    اینترنت شما ضعیف می باشد، در حال بارگذاری ....