سقف کاذب چیست؟ انواع آن + مزایا و معایب

سقف کاذب چیست؟

برای اینکه بفهمید سقف کاذب چیست و انواع آن در بازار کدام است، توصیه می‌کنیم تا پایان مطالب همراه ما باشید که قرار هست کلی اطلاعات خوب در این زمینه به شما عزیزان بدهیم.
تا الان شاید پرتکرارترین و متداول‌ترین نوع سقف کاذب که به گوشتان خورده بود، سقف کاذب کناف و یا سقف کاذب رابیتس بوده است. اما شاید باورتان نشود که در بازار مدل‌های بسیار متنوعی برای سقف کاذب وجود داشته باشد که قراره شما را با انواع اونا آشنا کنیم. همچنین در ادامه به مزایا و معایب هر کدام از سقف‌های کاذب نیز اشاره خواهیم کرد.
تمام تلاش مجموعه این است که با دادن آگاهی و مطلع کردن شما از مطالب روز ساختمانی، در نهایت بتونید بهترین انتخاب برای سقف کاذب منزلتان را داشته باشید و تصمیم درستی در این زمینه بگیرید.
قبل از اینکه ۹ مدل سقف کاذب در بازار ایران را معرفی کنیم و به مزایا و معایب هر کدام از آنها اشاره کنیم باید اول تعریفی از سقف کاذب چیست؟ داشته باشیم تا از همان پایه مطالب رو فرا بگیرید.

سقف کاذب یا همان سقف ثانویه، در واقع یک سقفی هست که زیر سقف اصلی نصب می‌شود و اصطلاحا سقف اول را کاور می‌کند. پس ما سقف کاذب رو در ساختمان مان به عنوان سقف اصلی به حساب نمیاریم.

سقف کاذب توسط سقف اصلی و دیوارها مهار می‌شود و تحمل وزن آن با این دو می‌باشد. حالا سوالی که پیش میاد این است که کاربرد سقف کاذب در ساختمان چیست؟ و برای چه چیزی استفاده می‌شود؟

سقف کاذب برای چه کاری استفاده می شود؟

پوشش دادن یا اصطلاحا کاور کردن تاسیسات ساختمانی، عایق کردن سقف از صوت و حرارت‌های اضافی، زیبایی و دکوراسیون منزل هم از جمله علت‌هایی است که از سقف کاذب در ساختمان سازی مورد استفاده قرار میگیرد.
با توجه به سطح پیشرفتی که امروزه صنعت معماری و دکوراسیون‌های داخلی داشته است، بسیار طرح و نقش‌های زیبا و منحصر به فردی ایجاد شدند که در ادامه تصاویری رو در این خصوص به اشتراک می‌گذاریم.

امروزه بیشتر از قبل سقف کاذب جز سلیقه‌های مردم شده که اونم به خاطر تنوع و طرح پذیری بالای آن هست. چرا که طرح و نقش‌های به وجود آمده حاصل نظام درونی آدم‌هاست و اجرای اون تکمیل کننده آرامش و آسایش نظام فکری انسان می‌باشد.

این مطالب عیناً طبق نقل و قول‌هایی که مهندسین معمار و دکوراسیون‌های داخلی می‌کنند گفته شده که تایید کننده آن، افرادیست که در حال حاضر این مطلب را مطالعه می‌کنند و در حال حاضر هم مشغول به کار طراحی و دیزاین ساختمان می‌باشند.

نمایی از سقف کاذب - مستر رابیتس

کاربرد سقف کاذب کجای ساختمان است؟

آیا سقف کاذب کاربردش در کل ساختمان است؟ یا در جاهای مختلف به کارگیری می‌شود؟ سوالی که اغلب افراد می‌پرسند. سقف کاذب در همه جا می‌تواند کاربرد داشته باشد اما مکان استفاده آن برمی‌گردد به مالک و سازنده ساختمان که چه طرح و نقشی برای واحد در نظر گرفته‌اند.

معمولاً به خاطر صرفه‌جویی در هزینه‌های تمام شده ساختمان، ترجیح سازنده‌ها این است که فقط در سالن‌های پذیرایی از سقف‌های ثانویه یا همان کاذب استفاده کنند که همین نیز تغییرات بسیار بزرگی را در شکل ظاهری واحد ایجاد می‌کند.

بنابراین استفاده از سقف کاذب فقط مختص به سالن پذیرایی نمیشه و در جاهای دیگر از ساختمان نیز می‌توانیم از آن استفاده کنیم. 

کاربرد سقف های کاذب

مثلاً یک مورد که جدیداً نیز اجرای اون انجام شد، نصب سقف کاذب مدرن فقط بالای میز ناهارخوری مخصوص مالک بوده است. که جدیداً این سلیقه در بین عموم جامعه فراگیر شده و تقاضای خیلی از کارفرماها ایجاد چنین طرح‌هایی می‌باشد.
اگر دقت کرده باشید، سقف‌های کاذب در حمام و سرویس‌های بهداشتی هم کاربردهای زیادی دارد. که برای این کار لازم است برای جلوگیری از رطوبت و خیسی، جنس سقف کاذب از نوع pvc باشد که خاصیت ضد آبی دارد.
در محیط‌های اداری و کاری نیز برای شکیل‌تر کردن محیط، تصمیم به اجرای سقف کاذب گرفته می‌شود که اینم ایده بسیار مناسبی برای مدرن‌تر و شیک‌تر کردن محیط کار به حساب میاید.

حالا که فهمیدیم سقف کاذب چیست؟ و کاربردهای اون در صنعت ساختمان سازی کجاست؟ و اینکه علت استفاده اون در منازل چیست؟ نوبت به مزایا و معایب سقف‌های کاذب میرسیم که اینم می‌تواند به زعم خود بحث جذاب و شیرینی باشد.

مزایا و معایب سقف کاذب

طبیعتاً در استفاده از سقف کاذب در ساختمان هم عیب است هم مزیت. اما نکته مهم اینجاست که بفهمیم کدام یک بر هم غلبه می‌کنند. مشخصه که کفه مزایای استفاده از سقف کاذب در ساختمان سازی سنگین‌تر از کفه معایب اون هست. چرا که اگر عکس این موضوع بود، ما شاهد این حجم از استقبال مالکین و سازندگان در استفاده از آن برای پروژه‌ها نبودیم.

مزایای استفاده از سقف کاذب چیست؟

۱_ اگر می‌خواهید هزینه کمتری در بازسازی واحد پرداخت کنید، حتماً باید برید سراغ سقف کاذب، چرا که قابل جابجایی هست و به راحتی می‌توانید این کار را انجام دهید
۲_ اگر جایی زندگی می‌کنید که رفت و آمد زیادی هست و پر سر و صدا، می‌توانید از سقف‌های کاذب استفاده کنید که به عنوان عایق صوتی در برابر این عمل می‌کند.

۳_ اگر از شلوغی و به هم ریختگی زیرساخت‌های ساختمان خسته شدید، یا تاسیسات تون بیرون کار نصب شده، می‌تونید به راحتی با سقف کاذب اونا رو کاور کنید.
۴_ اگر که می‌خواین هزینه کمتر در ماه بابت قبض گاز بدین می‌توانید از این نوع سقف‌ها استفاده کنید که عایقی حرارتی در برابر هدر رفت انرژی به حساب میاید.
۵_ در سقف کاذب می‌تونید از نورپردازی‌ هایی استفاده کنید که جلوه زیبایی به واحدتون میده که این از اهمیت بالایی برخوردار هست.

 

معایب استفاده از سقف رابیتس چیست؟

۱_ نصب سقف کاذب را حتماً باید یک تیم با تجربه انجام بده که اگر با دقت نصب صورت نگیرد امکان آسیب به سقف اصلی هم هست.
۲_ چون متریال به کار رفته در سقف ثانویه کمتر از سقف اولیه هست، سعی کنید بهترین مواد اولیه را برای این کار اختصاص بدید که در برابر حوادث طبیعی، کمترین آسیب به آن وارد شود.
۳_ نصب سقف کاذب یا همان ثانویه ارتفاع سقف را کاهش می‌دهد. پس قبل از اجرای کار، حتماً به این نکته توجه کنید و پیش از اقدام، محاسبات خود را انجام بدهید.

کلام آخر

این مطلب ادامه دار خواهد بود و طی روز های آتی بروز خواهد شد.

امیدواریم که از مطالب گفته شده استفاده کرده باشین و حتما نظرات خوبتون رو برای ما در باکس زیر کامنت کنید. 

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اینترنت شما ضعیف می باشد، در حال بارگذاری ....