رابیتس یا کناف؟ | 0 تا 100 مقایسه رابیتس با کناف

کناف یا رابیتس

شمایی که در زمینه ساخت و ساز فعالیت دارید، قطعا با رابیتس یا کناف به عنوان یکی از متریال های مهم ساختمانی سر و کار داشته اید و ممکن است تو انجام پروژه هاتون به این دو راهی رسیده باشید:

رابیتس بهتر است یا کناف؟

رابیتس و کناف هر کدام جز کاربردی ترین حالت هایی ست که در ساخت سقف به کار میرن. برای اینکه شما بتونید بهترین انتخاب رو میان این دو داشته باشید، لازم هست که به خوبی از جزئیات کناف و رابیتس آشنا باشین تا بهترین و مناسب ترین گزینه برای پروژه ساختمانی تون انتخاب کنید. که فاکتور قیمت یکی از جنبه هایی هست که بسیار در انتخاب آن برای پروژه تاثیرگذار می باشد. که از این رو شما عزیزان می توانید قیمت روز رابیتس را در این وبسایت آنلاین مشاهده کنید و یا شماره خودتان را در باکس زیر ثبت کنید تا روزانه برای شما لیست قیمت ارسال گردد. 

قــیــمـت رابیــتـس

برای اطلاع از قیمت روزانه و لحظه ایی رابیتس آندیا کلیک کنید

دریافت روزانه لیست قیمت رابــیـتس

برای دریافت روزانه لیست قیمت رابیتس درب کارخانه شماره تماس خود را ثبت کنید

    اگر هم هیچ اطلاعاتی در زمینه رابیتس یا کناف ندارین، هیچ نگران نباشید چرا که در این مقاله بطور کاملاً مفصل مقایسه رابیتس با کناف رو انجام میدیم تا شما عزیزان با آگاهی کامل انتخاب رو انجام بدید.

    رابیتس چیست ؟ و چه کاربردی دارد؟

    قدم اول برای اینکه به پاسخ رابیتس بهتر است یا کناف برسید اینه که بطور دقیق بدونید که رابیتس چیست ؟ و کاربرد اون کجاست؟

    رابیتس به ورق فولادی مشبکی گفته می شود که از جنس گالوانیزه ست که در سقف های کاذب، گچ کاری و گج بری ها، پوشاندن بتن سیمانی ، تیرآهن و صد ها موارد دیگر کاربرد دارد.

    همانطور که اشاره کردیم این محصول از جنس گالوانیزه است، پس خاصیت ضد زنگ زدگی خواهد داشت. بنابراین خیال شما عزیزان از این بابت راحت شود که سقف شما تغییر رنگی پیدا نخواهد کرد. فقط یک نکته در پرانتز اینکه متاسفانه یکسری سودجویان در بازار، رابیتس رو با ورق هایی از جنس قلع تولید می کنند که خاصیت ضد زنگ زدگی براشون وجود نداره که راجب این موضوع مفصل در مقاله بعدی صحبت خوایم کرد.

    رابیتس یا کناف (4)
    رابیتس چیست؟ و کاربرد آن کجاست؟

    ابعاد استاندارد رابیتس 240*60 سانتی متر هست که بالا و پایین شدن این عدد در کیفیت نهایی رابیتس تولید شده تاثیر گذار خواهد بود. بنابراین این ابعاد به عنوان استانداردترین ابعاد رابیتس در کشور به حساب میاید. انواع و اقسام رابیتس با توجه به 2 فاکتور تعداد ستون و وزن هر برگ رابیتس مشخص می شود.

    9، 11 و 13 ستون سه نوع رابیتسی هستند که در حال حاضر در کشور در حال تولید هستند اما از بین اینا، رابیتس های 13 ستون از پر تقاضا ترین انواع رابیتس به حساب میان که سهم قابل توجهی از بازار رو به خودش اختصاص می دهد.

    تا اینجا با رابیتس تا حدود زیادی آشنایی پیدا کردیم و حالا نوبت به کناف میرسه که باهاش بیشتر آشنا بشیم.

    کناف چیست ؟ معرفی ورق کناف

    ورق کناف یا همان کناف صفحاتی هستن که روکش آنها از جنس گچ یا گچ برگ است. کناف یکی از متریال های ساختمانی هست که بعد از رابیتس برای ساخت سقف های کاذب به بازار عرضه شد و میتوان گفت از رقبای اصلی رابیتس برای انجام پروژه سقف کاذب به حساب میاید.

    کناف در واقع همان گچ هست امام نسل پیشرفته و جدیدتر اون که مزایای بسیاری به نسبت گچ برخورداره که هزینه اجرای کمتر و پیاده سازی ساده و سریع تر اون میشه گفت به عنوان برگ برنده ای نسبت به متریال گچ به حساب میاید.

    پس تا اینجا با سیستم کناف هم آشنایی پیدا کردیم و حالا نوبت به مزایا و معایب رابیتس و کناف به صورت جداگانه و مفصل میرسه، پس تا آخر همراه با ما باشید.

    کناف چیست؟ مزایا و معایب کناف
    کناف چیست؟ مزایا و معایب کناف

    مزایای استفاده از کناف

    _ اولین و مهم ترین مزیت کناف، میزان سرعت بالا اجرا چه در حین کار و چه بعد از کار می باشد. یعنی اینکه حین کار اونقدر سرعت کار بالاست که به نسبت گچکاری زودتر کار سقف به پایان میرسه و اینکه بعد از انجام کار هم شما سریعتر به ادامه مراحل کار در پروژه تون میرسید. چرا که در گچکاری حداقل چند روز باید برای خشک شدن گچ کاملا صبر کنید اما در سقف های کناف این امکان فراهمه تا سریع به ادامه کار در پروژه تون برسید و با سرعت اونو پیش ببرید.

    _ دومین مزیت به هزینه کمتر اون نسبت به گچ کاری می توان اشاره کرد. چرا که در گچ کاری، شما به گچ، رابیتس، میلگرد و نبشی نیازمندی و باید هزینه رابیتس بندی و جوشکاری هم در نظر داشته باشید. البته در کناف هم شما باید از زیر سازی ایی استفاده کنید که از جنس گالوانیزه است و کمی از میلگرد و نبشی ندارد اما میشه گفت هزینه به نسبت کمتری رو در بر می گیرد.

    _ تمیزی محیط کارگاهی در کناف میشه گفت نسبتا بیشتر است چون به غیر از کمی گرد و خاک دردسر دیگری ندارد. اما معمولا سقف های گچی از تمیزی کمتری در محیط کارگاهی برخوردار است که این نقیصه رو هم با گرفتن استاد کار خوب می توان بر طرف کرد.

    _ به عنوان آخرین مزیت در این بخش می توان گفت سقف کناف وزن مرده کمتری نسبت به گچ به ساختمان وارد میکنه و همچنین زمان بازسازی تاسیسات زیر سقف ها، باز کردن کناف بسیار راحت تر از رابیتس است.

    عیب و ایرادات سقف کناف

    _نیاز به نیروی متخصص و ماهر از جمله پیش نیاز های مهم برای انجام پروژه های کناف هست. چرا که اگر این موضوع بخوبی رعایت نشود و از نیروهای مبتدی و نا وارد استفاده کرد شاهد عواقب بدی پس از انجام پروژه خواهید شد.

    _ اگر دنبال پروژه مادالعمر و همیشگی هستید کمی باید در انتخاب سقف کناف تردید کنید. چرا که این سقف از مقاومت کمتری نسبت به رابیتس برخوردار هست. پس مراقبت بیشتری باید از این سازه ها داشته باشید چرا که حساسیت بالاتری دارد.

    مزایای استفاده از رابیتس برای سقف

    _ همانطور که قبلاً اشاره کردیم رابیتس از جنس ورق های گالوانیزه است. بنابراین خاصیت ضد زنگ زدگی دارند که می توان این نوید رو داد که حتی در محیط های مرطوب و خیس هم هیچگونه آسیبی به سقف وارد نمی شود. کما اینکه رابیتس آزمایش های خود را از این بابت بار ها و بار ها پس داده است.

     

    _ از دیگر مزیت های رابیتس میتوان به ایمنی بالای اینگونه سقف ها در برابر عوامل بیرونی و درونی اشاره کرد که ایمنی بالا در برابر آتش سوزی یکی از نمونه های بارز این می باشد. چیزی که در سقف های کناف مشاهده نمی شود.

    _ ترک رفتگی در این نوع سقف ها بسیار کم است. چون همانطور که میدانید معمولا سقف ها در محل تیر ها به دلیل ضریب انبساط طولی مختلف دو متریال دچار ترک رفتگی می شود. بنابراین با اجرای این نوع سقف و با استفاده از رابیتس احتمال ترک رفتگی را به حداقل ممکن می رساند.

    _ و به عنوان آخرین مزیت استفاده و بکارگیری از رابیتس نیاز به نیروی متخصص و ماهر ندارد که این یک امتیاز نسبت به اجرای سقف های کناف می باشد.

    معایب استفاده از رابیتس

    تنها عیب و ایرادی که در استفاده رابیتس به آن وارد می شود این است که 1_ وزن سنگینی به سازه وارد می کند و 2_ هزینه نسبتا بالاتری را متحمل می کند که آن هم بدلیل متعلقاتی است که برای انجام پروژه وجود دارد از جمله میلگرد، نبشی و …

    تا اینجا کاملا با رابیتس و کناف آشنا شدیم و تقریبا می توانیم به پاسخ اینکه کدام یک از آنها بهتر است برسیم.

    همچنین به مزایا و معایب آنها به صورت جداگانه اشاره کردیم که حالا نوبت به جمع بندی و مقایسه مفصل کناف با رابیتس میرسیم که در ادامه بیشتر توضیح میدهیم.

    مقایسه رابیتس با کناف
    مقایسه رابیتس با کناف

    مقایسه سقف کاذب کناف و رابیتس

    با توجه به شرایط کاری ما اقتضا می کند که روزانه با خیلی از مهندسین در ارتباط باشیم و تو این ارتباطات نکته ایی که حائز اهمیت هست اینه که بسیاری از مهندسین با توجه به تجربه و سابقه بالایی که دارند باز بین سقف کناف با سقف رابیتس مردد هستند و این سوال همچنان بین خیلی از آنها مطرح هست که     « رابیتس بهتر است یا کناف ؟»

    در اینجا به عنوان جمع بندی می توانیم به مقایسه جزئیات و تفاوت های رابیتس با کناف بپردازیم تا شما عزیزان بهترین انتخاب رو داشته باشید.

    از نظر وزن

    محاسباتی که در ادامه انجام خواهیم داد با رعایت تمامی استاندارد هاست و از استثنائات موجود فاکتور گرفته شده است. در سقف کناف در هر متر مربع به طور متوسط 6 متر سازه به کار می رود که تقریبا 5 الی 6 کیلو را شامل می شود. از طرف دیگر وزن هر متر مربع پانل هم 7 الی 8 کیلو گرم هست. پس شما اگر از سقف کناف استفاده کنید، وزن هر متر مربع سازه شما 12 الی 13 کیلو خواهد شد.

    از آن طرف وزن هر متر مربع گچ کاری با رابیتس حدود 40 الی 45 کیلوگرم خواهد شد که این عدد 3.5 الی 4 برابر سقف های کناف به حساب میایند که در این فاکتور پیروزی از آن کناف شده است.

    از نظر مقاومت و استحکام

    بدون شک تا اینجای کار با توضیحاتی که از رابیتس و کناف به شما دادیم باید حدس زده باشید که کدام یک از اینها از مقاومت و استحکام بیشتری برخوردار هستند.

    اگر پاسخ شما رابیتس هست کاملا بدرستی اشاره کردید. چرا که در این سیستم با اتصال میلگرد و نبشی و جوشکاری هایی که صورت میگیره، میزان استحکام و مقاومت سازه رو بالاتر میبره.

    از نظر قیمت و بهای تمام شده

    از لحاظ قیمت اجرا و مصالح مورد استفاده در سقف، میتوان به هزینه یکسان و برابری اشاره کرد و تقریبا این دو در یک رنج قیمتی قرار خواهند گرفت. اما 2 نکته وجود داره در اینجا:

    نکته اول، زمان اجرای کار هست که در کناف حداقل 2 تا 3 برابر سریعتر از رابیتس می باشد.

    نکته دوم، اینکه بدلیل مقاومت کمتری که کناف نسبت به رابیتس دارد احتمال بازسازی آن قطعاً بیشتر است. که این موضوع هزینه های ثانویه را در بردارد که از معایب آن می باشد. در حالیکه رابیتس بدلیل استحکام بالایی که خواهد داشت، می توان گفت در هر شرایطی حالت خود را حفظ و پایداری خود را خواهد داشت.

    از نظر روند و فرایند کاری

    به طور کلی انجام گچ کاری سقف شامل 3 مرحله میشه ( جوشکاری، بستن رابیتس و گچ کاری ) در حالیکه تو انجام سقف های کناف، هیچگونه جوشکاری نخواهیم داشت و اتصالات سقف کاذب بصورت پانچی به سقف اصلی وصل خواهند شد.

    پس بنابراین 3 فرایند گچ کاری به انضمام توقف پروژه برای خشک شدن گچ ها پس از انجام کار بخواهیم در نظر بگیریم، 2 الی 3 برابر فرایند کاری در سقف های کناف به زمان احتیاج داریم.

    از نظر وزن بار مرده سازه

    این بخش رو در چند خط بالاتر کاملاً بررسی کردیم که انجام سقف کاذب با استفاده از رابیتس به 3.5 الی 4 برابر وزن بیشتر در سازه منجر می شود. که این موضوع همراه با معایب و مزیت هایی است که در مقالات بعدی به آن بیشتر اشاره خواهیم کرد.

    از نظر بازسازی و ترمیم

    پر واضح هست که با آشنایی کاملی که از دو سیستم داشتیم، متوجه شدیم که انجام فرایند سقف کاذب کناف از حجم کمتری به نسبت رابیتس بر خوردار هست که این موضوع برای آن دسته از افراد که تنوع طلب هستند نوید بخش خواهد بود. چون هر زمان که اقدام به بازسازی و تعمیرات گرفتند، کناف خیلی راحتتر از رابیتس تخریب می شود تا فرایند بازسازی صورت بگیرد.

    از نظر نیروی کار برای انجام پروژه

    همانطور که پیش تر گفتیم فرایند گچ کاری شامل 3 مرحله میشد. در نتیجه برای انجام اون نیاز به 3 اکیپ جوشکار، رابیتس بند و گچ کار داریم. در حالیکه تو سقف های کناف با توجه به یک مرحله ای بودن اون وجود یک اکیپ برای انجام کار کافی است.

    اما آنچیز که مهمه میزان تخصص و مهارت نیروی کار هست که در انجام سقف کاذب کناف بر خلاف رابیتس به سطح بالاتری نیازمند هست. بنابراین حتما برای انجام پروژه های کناف باید دنبال نیروی متخصص باشید در حالیکه برای پروژه های گچ کاری نیروی آماتور هم می تواند کار را پیش ببرد که این یکی دیگر از مزیت های رابیتس نسبت به کناف می باشد.

    جمع بندی

    با توجه به تمامی نکات گفته شده راجب کناف و رابیتس می توان گفت براحتی میشه به سوال « کناف بهتر است یا رابیتس ؟» پاسخ داد.

    هر سازنده و پیمانکاری با توجه به سطح خواسته و نیاز هایی که دارند، براحتی می توانند با توجه به فاکتور های گفته شده یکی از این دو را انتخاب کند. مثلاً اگر کسی برایش هزینه تمام شده مد نظر باشد، کناف را انتخاب می کند. اما نه یک نفر دنبال سقفی مادالعمر و با کیفیت و متریال بالا هست بدون شک رابیتس را انتخاب می کند.

    حق انتخاب با شماست ….

    در نظرسنجی شرکت کنید رابیتس یا کناف ؟

    آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    اینترنت شما ضعیف می باشد، در حال بارگذاری ....